Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Формування інформаційної грамотності учнів у процесі навчання української мови: виклики й шляхи їх подолання

Байняшова С. П.ORCID: https://orcid.org/0009-0001-3141-6602 (2025) Формування інформаційної грамотності учнів у процесі навчання української мови: виклики й шляхи їх подолання. Актуальні питання у сучасній науці. № 40. С. 959–972. ISSN 2786-6300. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-10(40)-959-972.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (379kB) | Preview

Анотація

У статті розглянуто проблему формування інформаційної грамотності старшокласників у процесі навчання української мови. Проаналізовано останні дослідження й публікації з досліджуваної проблематики. На основі аналізу наукових джерел, опитування вчителів української мови (n=131) обґрунтовано актуальність інтеграції медіаосвітньої практики в українську мовну освіту учнів. Визначено сучасні освітні виклики, труднощі в розвитку інформаційного ресурсу учнівства та запропоновано шляхи їх подолання з опертям на ідеї авторської моделі й методики формування інформаційної грамотності старшокласників у процесі навчання української мови. Описано окремі складники розробленої лінгводидактичної моделі, окреслено особливості напрацьованої методики формування інформаційної грамотності учнів старших класів у процесі навчання української мови з медіаосвітнім компонентом. Акцентовано на практичних аспектах реалізації пропонованої методики, зокрема на мовних вправах, авторській навчальній грі «Увага, інформація», спрямованих на розвиток критичного мислення здобувачів профільної середньої освіти, їхніх навичок роботи з інформацією, медіатекстами та ін. Узагальнено результати експериментального впровадження методики в процес навчання української мови старшокласників. За підсумками формувального етапу експерименту, зазначено про суттєве підвищення рівня інформаційної грамотності учнів (з урахуванням мотиваційно-ціннісного, когнітивного, текстово-інформаційного, ситуаційно-діяльнісного критеріїв), а також про зростання мотивації старшокласників до вивчення української мови, оскільки вони відчули її пряму користь як інструмента орієнтації в сучасному інформаційному середовищі.

Тип ресурсу: Стаття
Класифікатор: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Користувач: Олександр Сергійович Яценко
Дата подачі: 25 Жовт 2025 16:08
Оновлення: 25 Жовт 2025 16:08
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45627
ДСТУ 8302:2015: Байняшова С. П. Формування інформаційної грамотності учнів у процесі навчання української мови: виклики й шляхи їх подолання. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 40. С. 959–972. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-10(40)-959-972.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу