Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Релігійна антропологія аскетичного досвіду у філософському вимірі духовності

Соколовський О. Л.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2228-3040, Дятлов В. А.ORCID: https://orcid.org/0009-0004-3746-6389 (2025) Релігійна антропологія аскетичного досвіду у філософському вимірі духовності. Вісник гуманітарних наук. № 12. С. 1–24. ISSN 3083-5712. DOI: 10.5281/zenodo.17557602.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (1MB) | Preview

Анотація

Стаття присвячена комплексному аналізу ґенези аскетизму як духовно-філософського феномена, який сформувався у межах дохристиянських традицій і знайшов свій вияв у християнській аскетичній практиці. У дослідженні розкривається філософсько-релігієзнавчий зміст аскези як багаторівневого процесу самоперевершення, що охоплює моральний, соціальний, ритуальний, онтологічний і містичний виміри людського буття. Підкреслюється, що аскетизм у своєму первісному значенні постає як спосіб духовного очищення життя, спрямований на гармонізацію людини з трансцендентним. Встановлено розмежуванню ритуально-обрядових форм старозавітної аскези та філософсько-етичних практик античності, які заклали основи духовної дисципліни, орієнтованої на внутрішню свободу та моральне вдосконалення. Доведено, що елліністичний і старозавітний аскетизм мали спільний вектор розвитку спрямований на очищення людської природи від пристрастей і скерування її до вищої духовної реальності. Розкрито концептуальну відмінність між дохристиянським і християнським розумінням аскези. Перший був формою ритуальної чистоти або морального самоконтролю, другий перетворюється на онтологічний шлях обоження, злиття з Божественним через любов, самозречення й духовне вдосконалення. Християнська аскеза розглядається як метафізичне наслідування Христа, у якому людина долає дуалізм духу й тіла, земного й небесного, досягаючи стану духовної повноти. Підкреслюється, що внаслідок еволюції аскетичних практик формується нова антропологічна парадигма, у центрі якої людина як істота, покликана до свободи, моральної цілісності та сопричастя з Абсолютом. Християнське чернецтво, яке постає на основі цієї традиції, виражає духовну зрілість релігійного досвіду, у якому аскеза стає не зовнішньою вимогою, а формою внутрішнього онтологічного діалогу між людським і божественним. Таким чином, аскетизм інтерпретується як універсальна філософсько-релігійна модель духовного становлення людини, що забезпечила спадкоємність між стародавніми духовними практиками та християнським ідеалом святості.

Тип ресурсу: Стаття
Ключові слова: аскетизм, відчуження, духовні практики, духовність, любов, людина, релігійна антропологія, чернецтво
Класифікатор: B Філософія, психологія, релігія > B Філософія (Загальне)
B Філософія, психологія, релігія > BL Релігія
B Філософія, психологія, релігія > BR Християнство
Відділи: Факультет історії, права та публічного управління > Кафедра філософії та політології
Користувач: Олег Леонідович Соколовський
Дата подачі: 10 Лист 2025 16:24
Оновлення: 10 Лист 2025 16:29
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45787
ДСТУ 8302:2015: Соколовський О. Л., Дятлов В. А. Релігійна антропологія аскетичного досвіду у філософському вимірі духовності. Вісник гуманітарних наук. 2025. № 12. С. 1–24. DOI: 10.5281/zenodo.17557602.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу