Піддубна О. М.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5937-0677, Марченко А. А.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2372-9294, Силаєва А. В.
ORCID: https://orcid.org/0009-0008-0179-9615, Овчаренко О. А.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1906-7021, Петрова І. В.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9095-1931
(2025)
Сучасний графічний дизайн як засіб прояву творчості особистості.
Вісник науки та освіти. № 40.
С. 2996–3010.
ISSN 2786-6165.
DOI: 10.52058/2786-6165-2025-10(40)-2996-3010.
1.pdf
Завантажити (380kB) | Preview
Анотація
У статті автори розглянули сучасний графічний дизайн як один із провідних засобів самовираження творчої особистості в умовах глобальної цифрової культури. Дослідження зосереджено на теоретичному обґрунтуванні та аналізі механізмів, через які дизайнерська діяльність сприяє розкриттю індивідуального творчого потенціалу й формуванню естетичних орієнтирів сучасного суспільства.
Автори аналізують дизайн не лише як прикладний вид мистецтва чи інструмент візуального маркетингу, а й як багатогранний інтелектуально-емоційний процес, що поєднує художнє мислення, глибоке володіння технологічними можливостями та індивідуальну естетику митця. Підкреслюється, що розвиток цифрових технологій, зокрема використання штучного інтелекту (ШІ), віртуальної та доповненої реальності (VR/AR), а також динамічна візуалізація даних, істотно розширює межі творчого експерименту, формуючи нові підходи до візуальної комунікації та естетичного досвіду взаємодії з інформацією.
Акцент зосереджено на формуванні сучасного дизайнерського мислення — специфічної здатності, яка базується на синтезі образного та логічного підходів, необхідності до інновацій та глибокого розуміння колористики, типографіки, принципів композиції, а також гармонії форми й змісту. Сучасний дизайнер виступає не лише технічним виконавцем, а першочерговим ключовим комунікатором, який через візуальні засоби, метафори й символи передає ідеї, емоції, культурні й соціальні сенси, безпосередньо впливаючи на ціннісні орієнтири суспільства та його культурний код. Критично важливою у цьому контексті є інтерактивність і динамічність графічних рішень (motion design), що формують новий тип активного сприйняття інформації та створюють умови для продуктивного діалогу між творцем, твором і аудиторією.
Окремо розкрито поняття творчого потенціалу як рушійної сили дизайнерської діяльності, що вимагає постійного самовдосконалення, ризику та пошуку нетривіальних рішень. Саме через графічний дизайн особистість отримує унікальну можливість трансформувати власний досвід, емоції й світогляд у візуальні образи, здатні впливати на культурний простір і художні смаки епохи. Методологічною основою слугує поєднання мистецтвознавчого аналізу, культурологічного підходу та елементів психології творчості. Наукова новизна полягає у визначенні дизайну як особливої форми духовного самовираження, яка інтегрує етичні, естетичні та технологічні аспекти.
Практична цінність дослідження полягає у можливості використання отриманих висновків для вдосконалення освітніх програм, спрямованих на розвиток креативності, а також для підвищення професійних компетенцій дизайнерів у сфері емоційної та соціальної комунікації. Отже, сучасний графічний дизайн є складним синтезом мистецтва, технологій і психології сприйняття, а тому виступає потужним інструментом розкриття творчої індивідуальності, ефективним засобом комунікації між людиною й світом та визначальним чинником культурного розвитку XXI століття.
| Тип ресурсу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | графічний дизайн, творча особистість, самовираження, естетичні цінності, візуальна культура, художня комунікація, креативність, дизайн-мислення, цифрове середовище, інноваційні технології |
| Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
| Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра образотворчого мистецтва та дизайну |
| Користувач: | Оксана Піддубна |
| Дата подачі: | 14 Лист 2025 19:26 |
| Оновлення: | 14 Лист 2025 19:29 |
| URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45838 |
| ДСТУ 8302:2015: | Сучасний графічний дизайн як засіб прояву творчості особистості / О. М. Піддубна та ін. Вісник науки та освіти. 2025. № 40. С. 2996–3010. DOI: 10.52058/2786-6165-2025-10(40)-2996-3010. |


