Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Управління кіберризиками в освітньому середовищі

Вербовський І. А.ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7202-3429, Шелуха О. О.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6088-8262 (2025) Управління кіберризиками в освітньому середовищі. Економіка. Управління. Інновації. № 37. С. 316–336. ISSN 2410-3748. DOI: 10.35433/ISSN2410-3748-2025-2(37)-19.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (387kB) | Preview

Анотація

Стаття присвячена комплексному дослідженню методів і технологій моніторингу й аналізу кіберзагроз в освітньому середовищі, що набуває особливої актуальності в умовах стрімкої цифровізації та зростання залежності закладів освіти від цифрових платформ, електронного документообігу, дистанційного навчання та хмарних сервісів. Розкрито сутність сучасних загроз, характерних для освітньої інфраструктури, зокрема фішингових атак, несанкціонованого доступу, шкідливого програмного забезпечення, витоків даних здобувачів освіти та персоналу, а також маніпулятивних інформаційних впливів.

Для досягнення мети дослідження застосовано порівняльний аналіз технологічних рішень, що використовуються в міжнародній практиці кіберзахисту освітніх установ. У поєднанні з методами синтезу, індукції, узагальнення та логічного моделювання це дало змогу обґрунтувати оптимальні підходи до побудови систем виявлення й запобігання кіберзагрозам. Проаналізовано застосування методів аналізу журналів подій, систем SIEM, технологій IDS/IPS, сигнатурних і поведінкових моделей аналізу шкідливої активності, а також можливості машинного навчання для прогнозування кіберризиків. Критичний огляд сучасних наукових підходів дав змогу визначити основні вимоги до ефективної системи кіберзахисту освітнього середовища та виокремити її функціональні компоненти.

У статті представлено оцінку готовності українських закладів освіти до впровадження сучасних кіберзахисних технологій, описано типові проблеми, пов’язані з недостатністю фінансування, низькою цифровою культурою персоналу та відсутністю стандартизованих протоколів реагування на кіберінциденти. Запропоновано практичні рекомендації щодо підвищення рівня кіберстійкості: посилення інфраструктурної безпеки, упровадження централізованих систем моніторингу, регулярне навчання педагогів і здобувачів освіти, застосування європейських протоколів кібергігієни та адаптація найкращих практик міжнародних організацій, зокрема ENISA та ISO/IEC. Практична значущість роботи полягає в тому, що сформовані рекомендації та висновки можуть бути використані керівниками закладів освіти, фахівцями ІТ-підрозділів та державними органами під час розробки політик інформаційної безпеки, підвищення кіберстійкості й створення безпечного цифрового освітнього середовища.

Тип ресурсу: Стаття
Ключові слова: кібербезпека в освіті, інформаційна безпека, цифрове освітнє середовище, контроль безпеки, методи виявлення загроз
Класифікатор: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Відділи: Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління
Користувач: Олександр Сергійович Яценко
Дата подачі: 24 Груд 2025 00:45
Оновлення: 24 Груд 2025 00:45
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/46289
ДСТУ 8302:2015: Вербовський І. А., Шелуха О. О. Управління кіберризиками в освітньому середовищі. Економіка. Управління. Інновації. 2025. № 37. С. 316–336. DOI: 10.35433/ISSN2410-3748-2025-2(37)-19.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу