Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Методичні особливості використання дослідницької технології навчання в процесі вивчення географії

Бірюкова Н. В.ORCID: https://orcid.org/0009-0009-5079-739X, Романюк Р. К.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6306-7427 (2025) Методичні особливості використання дослідницької технології навчання в процесі вивчення географії. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. № 9. С. 19–28. ISSN 2786-5754. DOI: 10.31652/2786-5754-2025-9-19-28.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (311kB) | Preview

Анотація

У статті обґрунтовано значимість використання дослідницької технології навчання в освітньому процесі з географії. Доведено, що ця технологія сприяє розвитку індивідуальних здібностей та дослідницької діяльності учнів/учениць, забезпечує вищий рівень їх пізнавальної самостійності, підвищення внутрішньої мотивації, сприяє підготовці учнівства до самоосвіти упродовж життя. Ґрунтовний аналіз наукових здобутків та емпіричних матеріалів засвідчує відсутність глибокого і цілісного дослідження методики використання дослідницької технології навчання, спрямованої на розвиток творчого потенціалу учнів у процесі вивчення географії в Новій українській школі. Метою статті є обґрунтування необхідності використання дослідницької технології навчання в освітньому процесі з географії; експериментальне з’ясування реального стану проблеми в практиці навчання; визначення методичних особливостей застосування дослідницької технології навчання на уроках географії та з’ясування проблем і перешкод щодо її впровадження на сучасному етапі розвитку географічної освіти. Упродовж дослідження використовувалися теоретичні методи (загальнонаукові методи дослідження реальної дійсності, порівняльно-історичний й структурний); емпіричні методи (анкетування, бесіда, інтерв’ювання); обсерваційний метод (спостереження, самоспостереження); праксиметричний метод (аналіз передового і масового педагогічного досвіду, результатів діяльності). Дослідно-експериментальна робота здійснювалася у закладах загальної середньої освіти м. Вінниці та м. Житомира. Розглянуто різні погляди науковців та респондентів на змістову сутність поняття «дослідницька технологія навчання» та її роль у забезпеченні ефективності освітнього процесу з географії. Здійснено аналіз результатів констатувального експерименту, в процесі якого з’ясовувався реальний стан проблеми в практиці навчання. Виявлено, що на сучасному етапі в освітньому процесі з географії дослідницька технологія навчання досить поширена. Проте не завжди вчителі враховують її методичні особливості, недоліки, використовують дослідницькі завдання епізодично. Основною проблемою є недостатня сформованість в учнів/учениць умінь та навичок самостійної роботи з джерелами географічної інформації; слабкий розвиток прийомів логічного мислення; не всі вони мають достатній рівень знань для того, щоб бути активними учасниками освітнього процесу. Констатовано, що дослідницька технологія асоціюється у сучасних учнів із творчістю, креативністю, самостійністю, критичним мисленням, розвитком комунікативних здібностей, відкриттям чогось нового, умінням обґрунтовувати власну позицію, впевненістю у собі, різноманіттям думок. Визначено методичні особливості застосування дослідницької технології навчання на уроках географії. Окреслено проблеми та перспективи застосування дослідницької технології навчання у процесі вивчення географії.

Тип ресурсу: Стаття
Класифікатор: Q Наука > Q Наука (Загальне)
Відділи: Природничий факультет > Кафедра зоології, біологічного моніторингу та охорони природи
Користувач: Кафедра зоології, біологічного моніторингу та охорони природи
Дата подачі: 04 Лист 2025 09:32
Оновлення: 04 Лист 2025 09:32
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45741
ДСТУ 8302:2015: Бірюкова Н. В., Романюк Р. К. Методичні особливості використання дослідницької технології навчання в процесі вивчення географії. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. 2025. № 9. С. 19–28. DOI: 10.31652/2786-5754-2025-9-19-28.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу