Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Професійна підготовка викладача природничих дисциплін у сучасних умовах: виклики, трансформації та перспективи

Анічкіна О. В.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4843-0707 (2025) Професійна підготовка викладача природничих дисциплін у сучасних умовах: виклики, трансформації та перспективи. Вісник науки та освіти. № 37. С. 907–921. ISSN 2786-6165. DOI: 10.52058/2786-6165-2025-7(37)-907-921.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (396kB) | Preview

Анотація

У статті проаналізовано сучасні виклики та трансформації, що впливають на професійну підготовку викладачів природничих дисциплін у системі вищої освіти України. Визначено глобальні виклики (пандемія, війна, масова міграція та цифровізація), які значно вплинули на освітнє середовище та змінили вимоги до викладачів, особливо в природничій освітній галузі. Суттєва увага приділена проблемі формування викладацьких компетентностей на магістерському рівні в умовах нормативної невизначеності та обмежень щодо присвоєння професійних кваліфікацій.

Окреслено складнощі, з якими стикаються заклади вищої освіти під час підготовки фахівців здатних до викладацької діяльності, зокрема недостатній мотиваційний потенціал педагогічної кар’єри для випускників природничих спеціальностей.

Проаналізовано зміни у змісті професійної підготовки магістрів спеціальності «Хімія», що визначає тенденцію зростання обсягів методичної підготовки з одночасною відмовою від присвоєння викладацької кваліфікації.

Представлені результати дослідження, що свідчать про позитивний вплив методичного складника професійної підготовки не лише на формування педагогічних, а й предметних компетентностей здобувачів природничих спеціальностей.

Проведено огляд закордонного досвіду реалізації наукової освіти, зокрема американської моделі підготовки STEM-викладачів, де педагогічна кваліфікація може здобуватися на магістерському рівні за умови проходження відповідної професійної програми. Окреслено необхідність запровадження подібних підходів в Україні, як способу розширення доступу до педагогічних професій у природничій галузі та формування сталого викладацького кадрового резерву.

Обґрунтовано необхідність збереження методичного складника в освітніх програмах другого рівня вищої освіти як ключового чинника професійного становлення викладачів природничих дисциплін у післякризовий період та для досягнення цілей сталого розвитку.

Тип ресурсу: Стаття
Класифікатор: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Відділи: Природничий факультет > Кафедра хімії
Користувач: Олена Анічкіна
Дата подачі: 13 Серп 2025 12:23
Оновлення: 13 Серп 2025 12:45
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/44881
ДСТУ 8302:2015: Анічкіна О. В. Професійна підготовка викладача природничих дисциплін у сучасних умовах: виклики, трансформації та перспективи. Вісник науки та освіти. 2025. № 37. С. 907–921. DOI: 10.52058/2786-6165-2025-7(37)-907-921.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу