Крижановська В. В.ORCID: https://orcid.org/0009-0009-5804-4579
(2025)
Аналітична компетентність учителя: сутність, структура та шляхи розвитку.
Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. № 121.
С. 254–268.
ISSN 2663-6387.
DOI: 10.35433/pedagogy.2(121).2025.19.
21.pdf
Завантажити (571kB) | Preview
Анотація
Швидкі зміни, спричинені воєнним станом та технологічним прогресом, вимагають миттєвої реакції та прийняття рішень, особливо в галузі освіти. Вчителі щодня стикаються з неочікуваними ситуаціями: авіанальоти, відключення електроенергії, посттравматичний стресовий розлад у учнів та колег, різні психічні стани та понаднормовий стрес. Графік вчителя не дозволяє йому взяти «тайм-аут» та/або отримати миттєву допомогу під час навчального процесу, тому негайні рішення повинні прийматися самостійно – на основі досвіду, доступної інформації та знань. Для того, щоб приймати найкращі рішення «тут і зараз», необхідно швидко проаналізувати ситуацію, наявні можливості та визначити траєкторії подальшого руху. Метою статті є дослідження поняття аналітичної компетентності вчителя, її складових та шляхів розвитку в контексті сучасної освіти. Автор використовує такі методи: аналіз літератури та джерел щодо складових аналітичних навичок, сутність аналітичної компетентності, описовий метод, метод узагальнення та порівняльний аналіз. Розглянуто сутність оціночно-аналітичної компетентності вчителя, її складові та професійні функції, що передбачають її застосування, а також поняття аналітичної компетентності. Проаналізовано дослідження розвитку та рівня сформованості аналітичної компетентності вчителів. У статті описано компоненти аналітичних навичок: логічне мислення, критичне мислення, комунікативні навички, дослідницькі навички, аналіз даних та креативність. Підкреслено важливість розвитку аналітичних навичок для оцінювання навчальних досягнень учнів, прийняття обґрунтованих рішень та адаптації навчального процесу. Визначено ключові аспекти аналітичної компетентності вчителя. У статті описано та проаналізовано методи розвитку компетентності, включаючи використання тематичних досліджень, співпрацю вчителів у професійних групах та впровадження цифрових технологій, а також досвід українських колег у розробці технології спеціальних завдань, які можна використовувати у підготовці вчителів. Результати аналізу демонструють необхідність посиленої уваги до аспекту розвитку аналітичної компетентності у професійній підготовці вчителів в Україні.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Користувач: | Аліна Ковальчук |
Дата подачі: | 01 Вер 2025 12:48 |
Оновлення: | 01 Вер 2025 12:48 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45073 |
ДСТУ 8302:2015: | Крижановська В. В. Аналітична компетентність учителя: сутність, структура та шляхи розвитку. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2025. № 121. С. 254–268. DOI: 10.35433/pedagogy.2(121).2025.19. |