Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Етичні питання та ризики використання ШІ в освітньому процесі

Семенюк Р. А. ORCID: https://orcid.org/0009-0004-0040-7473 (2025) Етичні питання та ризики використання ШІ в освітньому процесі. Актуальні питання у сучасній науці. № 37. С. 1135–1141. ISSN 2786-6300. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-7(37)-1135-1141.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (309kB) | Preview

Анотація

Використання штучного інтелекту як інструмент створення та організації освітнього процесу набуло невимовної популярності у сьогоденні. Наскрізною ідеєю використання штучного інтелекту є питання етики, довіри та надійності. Етичні ризики застосування штучного інтелекту в освіті пов’язані з порушенням конфіденційності даних, алгоритмічною упередженістю та послабленням здатності до самостійного мислення. Широке впровадження автоматизованих систем створює загрозу неконтрольованого збору персональної інформації та непрозорих рішень, що може посилювати нерівність між різними групами учнів і підривати довіру до результатів навчання. Залежність від технологій здатна зменшувати інтелектуальну активність, провокувати зростання недоброчесних практик, таких як плагіат, і знижувати якість освітньої взаємодії.

Наразі існує потреба у впровадженні прозорих і обґрунтованих алгоритмів, які дають змогу запобігати дискримінації та гарантувати справедливий доступ до цифрових ресурсів. Також важливою проблемою є постійний моніторинг та аудит автоматизованих систем для виявлення потенційних ризиків і корекції їхнього впливу на освітній процес. Посилена увага має приділятися необхідності розроблення чітких правил щодо використання технологій, що мають враховувати права учасників навчання та зберегти баланс між інноваційністю й етичними принципами.

Особливо важливим визначено підвищення рівня цифрової грамотності серед учнів і педагогів для формування усвідомленого й відповідального користування ШІ-інструментами. Освітні практики мають стимулювати розвиток критичного мислення, здатності аналізувати результати роботи алгоритмів і розуміти їхні обмеження. Таким чином маємо запровадити комплексний підхід, що поєднує технічні рішення, нормативне регулювання та зміни в культурі навчального середовища для зменшення ризиків і забезпечення етичного використання штучного інтелекту.

Тип ресурсу: Стаття
Класифікатор: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Відділи: Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління
Користувач: Олександр Сергійович Яценко
Дата подачі: 25 Лип 2025 07:41
Оновлення: 25 Лип 2025 07:43
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/44754
ДСТУ 8302:2015: Семенюк Р. А. Етичні питання та ризики використання ШІ в освітньому процесі. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 37. С. 1135–1141. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-7(37)-1135-1141.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу