Поліщук П. П.ORCID: https://orcid.org/0009-0000-3390-8742, Антонова О. Є.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3240-6297
(2025)
Безпечне освітнє середовище закладу освіти як науково-педагогічна проблема.
Актуальні питання у сучасній науці. № 38.
С. 1406–1418.
ISSN 2786-6300.
DOI: 10.52058/2786-6300-2025-8(38)-1406-1418.
1.pdf
Завантажити (367kB) | Preview
Анотація
У статті розкривається важливість створення безпечного освітнього середовища в умовах Нової української школи (НУШ) та визначається ключова роль педагога в цьому процесі.
На основі аналізу наукових джерел та нормативно-правових актів, у статті дано визначення понять «освітнє середовище» та «безпечне освітнє середовище», а також проаналізовано їхню структуру та функції. Освітнє середовище розглядається як сукупність сприятливих умов оточення людини, об’єктивних зовнішніх умов, чинників, соціальних об’єктів, що охоплюють зміст і різні види засобів освіти, здатних забезпечувати продуктивну діяльність особистості, її освітній розвиток. Зазначається, що освітнє середовище є складною, багатокомпонентною системою, що поєднує фізичне оточення, людський фактор та програму навчання. Воно є інтегральною частиною життєвого простору людини, впливає на її розвиток і соціалізацію.
Під безпечним освітнім середовищем розуміється сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди. Зазначається, що безпечне освітнє середовище передбачає не лише відсутність фізичного насильства, а й комфортну міжособистісну взаємодію, що забезпечує емоційне благополуччя всіх учасників освітнього процесу (учнів, педагогів, батьків). При цьому увага акцентується на тому, що безпечне освітнє середовище не виникає само собою, а потребує цілеспрямованої діяльності та постійного реагування на нові умови.
Наголошується на провідній ролі педагога у формуванні такого середовища, оскільки саме він є головним провідником ідей безпеки та комфорту в освітньому процесі. Водночас акцентується на наявності низки суперечностей у здійсненні педагогом безпекової функції, зокрема між можливостями педагогічного процесу у вирішенні проблем безпечного середовища в закладах освіти і неготовністю значної частини педагогів до реалізації педагогічного аспекту безпечної життєдіяльності.
У статті підкреслюється, що проблема підготовки вчителів до створення безпечного освітнього середовища залишається недостатньо дослідженою, що свідчить про необхідність подальших наукових і методичних розробок у цій сфері.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) L Освіта > LB Теорія і практика освіти L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB1603 Середня освіта. Вищі школи |
Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління |
Користувач: | Олена Євгеніївна Антонова |
Дата подачі: | 17 Серп 2025 18:40 |
Оновлення: | 17 Серп 2025 18:47 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/44910 |
ДСТУ 8302:2015: | Поліщук П. П., Антонова О. Є. Безпечне освітнє середовище закладу освіти як науково-педагогічна проблема. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 38. С. 1406–1418. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-8(38)-1406-1418. |