Савчук І. М.ORCID: https://orcid.org/0009-0003-5346-3885, Антонова О. Є.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3240-6297
(2025)
Вивчення стану готовності учителів початкової школи до інклюзивного навчання: виклики НУШ.
Актуальні питання у сучасній науці. № 38.
С. 1429–1441.
ISSN 2786-6300.
DOI: 10.52058/2786-6300-2025-8(38)-1429-1441.
1.pdf
Завантажити (378kB) | Preview
Анотація
Стаття присвячена аналізу стану готовності вчителів початкової школи до впровадження інклюзивного навчання в умовах реалізації концепції НУШ. Актуалізовано проблему забезпечення належного рівня їхньої професійної підготовки до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, що зумовлено соціально-політичними, медико-психологічними факторами, та наслідками оптимізації мережі спеціалізованих закладів освіти. Підкреслено значущість професійної готовності вчителя як ключового чинника успішної соціальної інтеграції та навчальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами.
Проаналізовано стан наукових досліджень у сфері інклюзивної освіти та визначено провідні підходи до структури готовності педагогів, серед яких: комплексна модель, що поєднує мотиваційний, когнітивний, діяльнісний і рефлексивний компоненти, узгоджена з принципами НУШ; психолого- педагогічний супровід з акцентом на чутливість до потреб дитини та адаптацію освітнього середовища; технологічна та правова готовність, що передбачає знання законодавства, методик диференційованого навчання та ефективну співпрацю з асистентами й батьками; ціннісна готовність як основа толерантності, емпатії та соціальної місії педагога; фундаменталізація педагогічної освіти та інтеграція інклюзивної компетентності в програми підготовки.
Авторами представлено результати опитування учителів щодо їхньої готовності працювати в умовах інклюзії та виділено ряд проблемних аспектів. Виокремлено основні виклики для педагогів — кадрові, методичні, організаційні, психолого-педагогічні та подано шляхи їх подолання: удосконалення змісту підготовки, розвиток післядипломної освіти, запровадження системи наставництва й професійної підтримки, забезпечення ресурсної бази та сприяння емоційному благополуччю вчителів.
Зроблено висновок, що підвищення готовності вчителів до інклюзивного навчання є стратегічним напрямом розвитку освіти в Україні, який потребує системного підходу, міжвідомчої взаємодії та належного матеріально-технічного забезпечення.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) L Освіта > LB Теорія і практика освіти > LB1603 Середня освіта. Вищі школи |
Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління |
Користувач: | Олена Євгеніївна Антонова |
Дата подачі: | 17 Серп 2025 18:46 |
Оновлення: | 17 Серп 2025 18:46 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/44911 |
ДСТУ 8302:2015: | Савчук І. М., Антонова О. Є. Вивчення стану готовності учителів початкової школи до інклюзивного навчання: виклики НУШ. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 38. С. 1429–1441. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-8(38)-1429-1441. |