Мирончук Н. М.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1360-6381, Антонова О. Є.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3240-6297
(2025)
Освітньо-наукове середовище закладу як осередок розвитку дослідницького потенціалу і здібностей здобувачів третього рівня вищої освіти.
Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). № 55.
С. 676–688.
ISSN 2786-4952.
DOI: 10.52058/2786-4952-2025-9(55)-676-688.
1.pdf
Завантажити (439kB) | Preview
Анотація
У статті визначено потреби розвитку дослідницького потенціалу і здібностей аспірантів: формування дослідницької компетентності як базової складової освітньо-наукових програм; підготовка компетентних кадрів для закладів освіти; оновлення і розвиток наукових шкіл і підтримка безперервності традицій у закладах вищої освіти; підготовка дослідників для забезпечення інноваційного розвитку країни й інтеграції української науки у світовий науковий простір; формування наукової ідентичності та професійної кар’єри молодих дослідників. З’ясовано завдання підготовки здобувачів третього рівня вищої освіти, які зумовлюються освітнім і науковим спрямуванням програм їх підготовки. Зазначено загальні та спеціальні принципи створення освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти. Вказано вектори стратегії виявлення, розвитку і підтримки дослідницького потенціалу аспірантів. Як орієнтир і результат змісту наукової підготовки, визначено формування наукової ідентичності аспірантів. Наголошено на значущості співпраці закладів вищої освіти і закладів загальної середньої освіти у підготовці молодих дослідників до наукової кар’єри. Виокремлено етапи розвитку дослідницьких здібностей молодих дослідників у закладах освіти: мотиваційного залучення (взаємодія зі старшокласниками наукових і профільних ліцеїв), наукового спрямування (включення у дослідницьку діяльність студентів бакалаврату та магістратури), самостійного наукового дослідження (виконання дисертаційної роботи в аспірантурі), інституційної інтеграції (виконання системної наукової роботи в професійному середовищі закладу освіти). Відзначено визначальне значення в освітньо-науковому середовищі закладу освіти наукових шкіл, центрів, лабораторій, інших наукових товариств та роль досвідченого авторитетного науковця як взірця і наставника молодих дослідників.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | заклад освіти, освітньо-наукове середовище, наукова ідентичність, інституційні осередки, учнівська молодь, аспіранти |
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління |
Користувач: | Олена Євгеніївна Антонова |
Дата подачі: | 30 Вер 2025 10:27 |
Оновлення: | 30 Вер 2025 12:53 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45360 |
ДСТУ 8302:2015: | Мирончук Н. М., Антонова О. Є. Освітньо-наукове середовище закладу як осередок розвитку дослідницького потенціалу і здібностей здобувачів третього рівня вищої освіти. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2025. № 55. С. 676–688. DOI: 10.52058/2786-4952-2025-9(55)-676-688. |