Кузьменко О. Ю.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4977-5638
(2025)
Роль рефлексії у розвитку міжкультурної компетентності старшокласників.
Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. № 152.
С. 122–128.
ISSN 2617-6688.
DOI: 10.24195/2617-6688-2025-3-17.
1.pdf
Завантажити (616kB) | Preview
Анотація
У статті розглянуто роль рефлексії як дієвого механізму розвитку міжкультурної комунікативної компетентності старшокласників у процесі навчання англійської мови. Актуальність дослідження зумовлена потребою інтеграції соціокультурного компонента в іншомовну освіту в умовах глобалізації та вимогою формувати в учнів здатність критично мислити, розуміти культурні відмінності, адаптуватися до нових контекстів і уникати стереотипів. Метою роботи є визначення функціоналу рефлексивних технік та аналіз можливостей їх використання на різних етапах уроку англійської мови для формування міжкультурної комунікативної компетентності. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі наукових джерел з проблеми мови і культури, історико-порівняльному методі для висвітлення еволюції поняття «рефлексія» у філософії, психології та педагогіці, методі аналізу дефініцій для уточнення термінів «іншомовна комунікативна компетентність», «міжкультурна комунікативна компетентність», «рефлексія», а також на описовому методі для характеристики технік, інтегрованих у навчальний процес.
У змісті статті з’ясовано, що рефлексія як здатність особистості до усвідомлення власних дій, досвіду й цінностей є засобом поєднання мовного та культурного аспектів навчання. Представлено типологію рефлексії за Д. Шоном («для дії», «під час дії», «після дії») та окреслено можливості її застосування в освітньому середовищі. Детально проаналізовано ефективність таких технік, як «Колесо ідентичності», «Культурне дзеркало», «Культурний шок», діаграми Венна, моделі М.Байрама, «Карта емоцій», «Лист собі з майбутнього», «Сад, бур’ян і парник». Встановлено, що на етапі розминки рефлексія виконує мотиваційну функцію, на основному етапі сприяє активізації мислення, самоконтролю й коригуванню дій, а на завершальному – забезпечує зворотний зв’язок, самооцінку та формування власної позиції учнів.
Результати дослідження підтверджують, що застосування рефлексивних технік розвиває критичне мислення, толерантність, гнучкість у сприйнятті іншої культури, стимулює міжкультурний діалог і сприяє ефективній комунікації. Перспективи подальших розвідок вбачаються у вивченні впливу рефлексивних завдань на мотивацію учнів та якість засвоєння іншомовних знань.
| Тип ресурсу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | іншомовна освіта, міжкультурна комунікативна компетентність, рефлексія, рефлексивні техніки, модель М. Байрама |
| Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
| Відділи: | Інститут іноземної філології > Кафедра міжкультурної комунікації та іншомовної освіти |
| Користувач: | Юлія Харчишина |
| Дата подачі: | 10 Лист 2025 09:36 |
| Оновлення: | 10 Лист 2025 09:36 |
| URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45781 |
| ДСТУ 8302:2015: | Кузьменко О. Ю. Роль рефлексії у розвитку міжкультурної компетентності старшокласників. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. № 152. С. 122–128. DOI: 10.24195/2617-6688-2025-3-17. |


