Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Ноосферно-креативна природа людини: міждисциплінарний аналіз

Вознюк О. В.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4458-2386 (2025) Ноосферно-креативна природа людини: міждисциплінарний аналіз. In: Ноосфера Вернадського, сучасна освіта і наука : під час випробувань і надалі : колективна монографія. «NovaBook», Київ–Кременчук, С. 66–154. ISBN 978-617-639-548-5.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (1MB) | Preview

Анотація

Мета дослідження – вивчення феномену творчості як цілісності та аналіз окремих суттєвих проявів творчості, що постає наріжною характеристикою ноосферного соціального устрою. Якщо ноосфера виявляється цілісною сутністю (вона інтегрує всі аспекти антропоморфної реальності, а іншої реальності не існує, оскільки всі аспекти буття транслюються через призму цієї антропоморфної реальності), то творчість також виявляє пізнання, освоєння та перетворення реальності людиною цілісним чином, оскільки, у певному розумінні, є опозицією руйнуванню як процесу порушення цілісності: творчість (генерація цілісності) <=> руйнування (розщеплення цілісності). Оскільки ноосфера – проєктна сутність, яка багато в чому залишається гіпотетичною, а творчість – феномен, достатньо вивчений спільнотою мислителів / дослідників, то збагнути сутність ноосфери можна за допомогою розгляду сутності творчості. Вивчення ноосфери через призму творчої діяльності постає междисциплінарним дослідженням, оскільки охоплює такі предметні сфери пізнання та конструкти, як загальна теорія систем, нейропсихологічний, духовний, здоров’язберігаючий аспекти творчості, освіта та педагогіка, феномен фрактальності як системотвірний чинник будови світу, екстрапольований на організацію людської цивілізації, система філософського знання, релятивна фізику, синергетика, біологія тощо.
Побудовано інтегральну модель психоментальних феноменів людини, а також циклічну модель соціальної ієрархії / стратифікації відповідно до циклів функцій управління, видів правління, системи естетичних категорій. Репрезентовані головні моделі універсальної парадигми розвитку. Розроблена практика гармонізації людини через досягнення нейтрально-нульового стану – «універсальний алгоритм гармонізації людини», який окреслює методи досягнення зазначеного стану у контексті різних психофізіологічних та духовно-ментальних аспектів людини. Подано логічний аналіз мотивації Бога щодо творіння людини. Розкрито компенсаторний феномен пізнання як фундаментальний гносеологічний постулат.

Тип ресурсу: Розділ книги
Ключові слова: дипластія, постнекласична педагогіка, цілісність, ноосфера, творчість, обдарованість, загальнолюдські цінності, хвильова парадигма сучасної науки, психофрактальна будова світу, Абсолют, понятійне мислення, когнітивні операції, фізичний вакуум, універсальна парадигма розвитку, біфуркація, фазові граничні стани, когнітивний дисонанс, синхронічність.
Класифікатор: B Філософія, психологія, релігія > B Філософія (Загальне)
B Філософія, психологія, релігія > BC Логіка
B Філософія, психологія, релігія > BF Психологія
L Освіта > L Освіта (Загальне)
Відділи: Інститут педагогіки > Кафедра англійської мови з методиками викладання в дошкільній та початковій освіті
Користувач: Олександр Васильович Вознюк
Дата подачі: 14 Лист 2025 09:05
Оновлення: 14 Лист 2025 09:05
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45832

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу