Мирончук Н. М.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1360-6381
(2025)
Розвиток інформаційної грамотності та критичного мислення учнів у освітньому процесі.
Актуальні питання у сучасній науці. № 41.
С. 1748–1759.
ISSN 2786-6300.
DOI: 10.52058/2786-6300-2025-11(41)-1748-1759.
1.pdf
Завантажити (391kB) | Preview
Анотація
У статті розкрито значення інформаційної грамотності як трансверсальної компетентності та базового компонента цифрової компетентності. Наголошено, що формування інформаційної грамотності учнів є необхідною умовою розвитку їх критичного мислення. Проаналізовано сучасні наукові дослідження, що висвітлюють взаємозв'язок інформаційної грамотності з критичним мисленням та когнітивними розвитком особистості. В умовах війни в Україні розвиток інформаційної грамотності та критичного мислення набуває особливої актуальності як засіб забезпечення інформаційної безпеки учнів. Акцентується необхідність формування здатності до розпізнавання дезінформації й фейкових повідомлень, навичок свідомого й етичного використання інформації в цифровому просторі. Зазначено, що в освітньому процесі має відбуватися не лише засвоєння знань, а розвиток когнітивних процесів. Визначено, що критичне мислення є проявом високого рівня когнітивної активності й передбачає аналіз, оцінювання й перетворення інформації. Окрему увагу приділено методичним аспектам формування інформаційної грамотності та критичного мислення на матеріалі навчання української мови. Проаналізовано навчальний матеріал двох підручників та виокремлено вправи і завдання, які спонукають до критичного осмислення інформації, висловлення оцінного судження, виявлення власної позиції на основі аргументів. Окреслено педагогічні умови для розвитку визначених здатностей: інтеграція завдань з пошуку, аналізу, оцінювання та використання інформації у зміст навчальних предметів; застосування технологій, орієнтованих на розвиток критичного мислення; створення відкритого інформаційно-освітнього середовища, яке надає доступ до достовірних ресурсів та сприяє культурі академічної доброчесності; мотивація учнів до свідомого, етичного і відповідального використання інформації; підготовка педагогів до розвитку в учнів когнітивних умінь, критичного мислення та інформаційної грамотності засобами сучасних педагогічних технологій.
| Тип ресурсу: | Стаття |
|---|---|
| Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
| Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління |
| Користувач: | Наталія Миколаївна Мирончук |
| Дата подачі: | 28 Лист 2025 09:31 |
| Оновлення: | 28 Лист 2025 09:47 |
| URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45966 |
| ДСТУ 8302:2015: | Мирончук Н. М. Розвиток інформаційної грамотності та критичного мислення учнів у освітньому процесі. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 41. С. 1748–1759. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-11(41)-1748-1759. |


