Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Розвиток інформаційної грамотності та критичного мислення учнів у освітньому процесі

Мирончук Н. М.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1360-6381 (2025) Розвиток інформаційної грамотності та критичного мислення учнів у освітньому процесі. Актуальні питання у сучасній науці. № 41. С. 1748–1759. ISSN 2786-6300. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-11(41)-1748-1759.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (391kB) | Preview

Анотація

У статті розкрито значення інформаційної грамотності як трансверсальної компетентності та базового компонента цифрової компетентності. Наголошено, що формування інформаційної грамотності учнів є необхідною умовою розвитку їх критичного мислення. Проаналізовано сучасні наукові дослідження, що висвітлюють взаємозв'язок інформаційної грамотності з критичним мисленням та когнітивними розвитком особистості. В умовах війни в Україні розвиток інформаційної грамотності та критичного мислення набуває особливої актуальності як засіб забезпечення інформаційної безпеки учнів. Акцентується необхідність формування здатності до розпізнавання дезінформації й фейкових повідомлень, навичок свідомого й етичного використання інформації в цифровому просторі. Зазначено, що в освітньому процесі має відбуватися не лише засвоєння знань, а розвиток когнітивних процесів. Визначено, що критичне мислення є проявом високого рівня когнітивної активності й передбачає аналіз, оцінювання й перетворення інформації. Окрему увагу приділено методичним аспектам формування інформаційної грамотності та критичного мислення на матеріалі навчання української мови. Проаналізовано навчальний матеріал двох підручників та виокремлено вправи і завдання, які спонукають до критичного осмислення інформації, висловлення оцінного судження, виявлення власної позиції на основі аргументів. Окреслено педагогічні умови для розвитку визначених здатностей: інтеграція завдань з пошуку, аналізу, оцінювання та використання інформації у зміст навчальних предметів; застосування технологій, орієнтованих на розвиток критичного мислення; створення відкритого інформаційно-освітнього середовища, яке надає доступ до достовірних ресурсів та сприяє культурі академічної доброчесності; мотивація учнів до свідомого, етичного і відповідального використання інформації; підготовка педагогів до розвитку в учнів когнітивних умінь, критичного мислення та інформаційної грамотності засобами сучасних педагогічних технологій.

Тип ресурсу: Стаття
Класифікатор: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Відділи: Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління
Користувач: Наталія Миколаївна Мирончук
Дата подачі: 28 Лист 2025 09:31
Оновлення: 28 Лист 2025 09:47
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45966
ДСТУ 8302:2015: Мирончук Н. М. Розвиток інформаційної грамотності та критичного мислення учнів у освітньому процесі. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 41. С. 1748–1759. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-11(41)-1748-1759.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу